Kunst på Kulturhus Risbjerggaard

Kulturhuset er udsmykket af kunstnerne FOS og Anders Bonnesen og værkerne er realiseret i et samarbejde mellem Hvidovre Kommune og Statens Kunstfond.

Kulturhuset er udsmykket af kunstnerne FOS og Anders Bonnesen, og værkerne er realiseret i et samarbejde mellem Hvidovre Kommune og Statens Kunstfond.

Tekst: Pernille Fonnesbech, forperson Hvidovre Kunstråd
Foto: Torben Petersen

Her kan du hente undervisningsmateriale om "og vi mødes sikkert et sted" rettet mod udskoling og ungdomsuddannelser. Det kan fungere i forløb om moderne kunst eller litteratur, men også bare som det er ved besøg i kulturhuset. Øvelserne er tiltænkt at bruges i kulturhuset, men særligt sidste øvelse er også egnet efter besøget. Materialet er primært lærervejledning og instruktion af øvelser. Varighed 60-90 minutter, medbring papir og blyant og husk at aftale tid med kulturhuset: kontaktrisbjerggaard@hvidovre.dk Undervisningsmaterialet er udarbejdet i samarbejde med Hvidovre Kunstråd. Hent via link herunder.

 

og vi mødes sikkert et sted

Anders Bonnesen

Foto: Torben Petersen
Foto: Torben Petersen
Foto: Ida Guldbæk Arntsen

Anders Bonnesens udsmykning med titlen og vi mødes sikkert et sted tager afsæt i en kobling af “sprog og trafik”. Bonnesen har ikke kun taget udgangspunkt i den arkitektoniske grundplan over det nye kulturhus, der i sig selv minder om en nedskaleret plan over en by med bebyggelse, veje og en rundkørsel i midten. Vejens vokabular med hvide vejstriber udgør det bærende visuelle element i hans projekt. Men hos Bonnesen er vejstriberne ikke bare hvide: I stedet er striberne fyldt med ord – som var det papirstrimler ”klippet ud” af bøger. Sætningerne stammer fra de to debut digtsamlinger af to store danske digtere; Michael Strunge og F.P. Jac, der begge trådte deres barnsben og ungdomsår i Hvidovre.

Om Anders Bonnesen

Anders Bonnesen er født i 1976 og uddannet billedhugger fra hhv. Det Jyske Kunstakademi og Det Kongelige Danske Kunstakademi, hvorfra han dimitterede i 2005. Bonnesens skulpturer kan ses som nytænkninger af, hvad skulptur er og kan være i dag. Hans værker involverer ofte sprog og litteratur, og han har flere gange beskæftiget sig med netop de visuelle koder, som regulerer det offentlige rum. Fx de skilte og piktogrammer, som vi lader os styre gennem trafikken ved, som typisk gør brug af en utvetydig kommunikation og som udøver en hvis magt over os. Bonnesen er generelt optaget af at udfordre de gængse magtsymboler, som det offentlige rum er fyldt med og i sine værker arbejder han tilbagevendende med et tvetydig visuelt sprog, der kan destabilisere en fastlåst autoritet eller få os til at overveje magtens sprog for at frisætte fantasien og ofte er resultaterne humoristiske og overraskende i deres omvendte logikker.

sweeper

FOS

Foto: Torben Petersen
Foto: Torben Petersen
Foto: Torben Petersen

Når man nærmer sig Kulturhus Risbjerggaard toner ikke blot kun en ny, moderne bygning frem, som hægter sig nøgternt på den gamle hovedbygning Risbjerggaard. På den nye bygnings forskudte, kubiske volumener, som er placeret i en viftebevægelse rundt om den nye gårdsplads, træder også en række skulpturer frem placeret i forskellige højder hele vejen rundt på alle bygningens facader. De er en del af en kunstnerisk udsmykning udformet af kunstneren FOS, som bærer titlen SWEEPER. Udover otte skulpturer på facaden består udsmykningen desuden af en række skulpturelle elementer placeret på overraskende steder indenfor, som kulturhusets brugere vil ’støde på’ i deres daglige færden i huset og gæster kun ved et tilfælde vil opdage. FOS’s bidrag tilfører Vandkunstens veldisponerede, smukke, men også stilfærdige arkitektoniske idé, en markant identitet, som spiller godt sammen med det, som Kulturhuset skal være: et fyrtårn fuld af liv og kulturelle aktiviteter. Skulpturerne løfter vores blikke op over det flade Hvidovre, væk fra den langstrakte Hvidovrevej og den tæt-lave bebyggelse i nærområdet. Med sine skulpturelle figurer har FOS skabt et vertikalt pejlemærke for et nyt kulturliv i Hvidovre.

Om FOS

Kunstneren Thomas Poulsen er født i 1971 og går under kunstnernavnet FOS. Han er i dag en af vores mest anerkendte kunstnere internationalt set og har siden han blev uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 1999 udstillet hyppigt både i Danmark og udlandet. Hans arbejde ligger i krydsfeltet mellem billedkunst, arkitektur og design – også det, han selv har benævnt socialt design. Det involverer alt fra store skulpturelle installationer til værker på papir, møbler, designobjekter og offentlige udsmykninger. ´FOS er som kunstner optaget af at udfordre vores vanetænkning og vaneadfærd i vores sociale relationer. Med sin kunst ønsker han at stimulere os til at komme hinanden ved på nye måder og at pirre vores nysgerrighed over for hinanden. Han arbejder helst stedsspecifikt, dvs. at han skaber sine kunstværker ud fra grundige overvejelser om og undersøgelser af det rum eller det sted, som værkerne er tiltænkt. FOS’s kunst indgår derfor altid i en tydelig dialog med det sted, som de kan opleves i og med referencer til stedets identitet og funktioner.